DE RAMP OP HET WAD – DEEL 2

ZEMBLA onderzoekt in een tweeluik de ramp op het wad. Wat is er die avond met het schip gebeurd? Wordt de zeebodem ooit weer schoon? En waarom varen deze enorme containerschepen vlak langs ons UNESCO werelderfgoed?
BEKIJK DE UITZENDING – DE RAMP OP HET WAD – DEEL 2 (Donderdag 24 oktober om 21.10 uur bij BNNVARA op NPO 2).

Regie & samenstelling : Bart Nijpels en research : Marco de Lange

Documenten

Rapport Koenen
Op basis van data over onder meer de weersomstandigheden, golfhoogtes en waterdiepte maakte Peter Koenen een analyse van de ramp met de MSC Zoe. Koenen concludeert dat de kans groot is dat het schip de bodem heeft geraakt. Zijn rapport is hier te lezen:

MSC Zoe analyse Peter Koenen
Verslag bijeenkomst directeur Duitse Kustwacht
Op 18 februari geeft plaatsvervangend directeur van de Duitse Kustwacht Dieter Schmidt een presentatie over de containerramp in het parlement van de Duitse deelstaat Nedersaksen. Schmidt vertelt onder meer dat het schip volgens de kapitein twee keer flink slagzij maakt en dat nog steeds wordt onderzocht of het schip de bodem heeft geraakt. Het volledige verslag van deze bijeenkomst is hier te lezen:

Wederhoor
ZEMBLA heeft MSC verzocht om een interview op camera. Daar was MSC uiteindelijk niet toe bereid. Daarom hebben we MSC onze vragen schriftelijk voorgelegd. Lees de vragen en antwoorden die betrekking hebben op de zaken die we in onze tweede uitzending aan de orde stellen:

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/de-ramp-op-het-wad-deel-2

Bron: BNNVARA